torsdag 22 januari 2009

Mikaela

Vi sitter ensamma, mittemot varandra, vid köksbordet. Lillebror är pigg och glad, iklädd dagens skoloutfit. Han nynnar på Eye of the tiger och käkar en macka. Jag sitter tyst med dålig hållning, rufsigt hår, och mörka ringar under ögonen, med en kopp kaffe i handen. Jag stirrar ner i min kaffekopp, halvsovande.

- Varför är du vaken såhär tidigt Mickan?
- För jag ska jobba idag.. vara bambatant...
- Va!? Du har alltid så sjuka arbeten ju! Servitris med mexikanska kläder på dig, dagisfröken…
- Jaha?
- Du tar alltid den långa vägen, ju!
- Mm…

Klokt barn, min bror.

(Förresten spillde jag kokhet köttfärssås på min fot när jag var bambatant.. Min fot gör fortfarande ont och det var köttfärs precis överallt! Det kändes som jag skulle behöva städa föralltid. Sedan fick jag ett dörrhantag i ryggen med, så jag har sveriges största blåmärke nu.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar