söndag 18 januari 2009

Mikaela

Solen har börjat stiga, fåglarna har börjat kvittra. Det är en ljummen junimorgon och jag vinglar sakta hemåt, iklädd studentmössa och vit klänning. Mitt hår är trassligt och luktar rök, mina fötter värker, min hals gör ont och jag är hes. Jag är trött. Jättetrött. Mina vänner har även de vinglat iväg, hem mot sig. När jag öppnar vår grind tänker jag att Idag var en lång, lång, dag. Jag har nu varit vaken imer än tjugofyra timmar och allt jag vill är att krypa ner i min stora varma säng, gosa ner mig under mitt mysiga täcke, och sova. Jag låser upp ytterdörren, smyger tyst upp för trappan, och öppnar dörren till mitt rum. Jag tänder lampan och kastar av mig mössan. Från sängen – min säng - kommer snarkningar och jag ser konturer av två människokroppar. Jag stannar förskräckt. Jag står där och stirrar, förstelnad, ja som ett rådjur precis innan det blir påkört. Jag går sedan sakta, sakta, närmare sängen och ser plötsligt vilka de är. Jag känner igen deras sovande ansikten så otroligt väl. Lillebror och Oskar!

Jag svär, rycker i täcket, skakar om de sovande, och skriker åt dem. Jag vill sova här. Jag! Varför ligger de i min säng och sussar sött och inte i sina egna!? Oskar tittar yrvaket på mig, pekar på ett litet, litet, utrymme längst ut på kanten av sängen, och somnar om. Jag stampar i golvet och rusar iväg till brorsans pyttelilla, obekväma, killsäng och lägger mig missnöjt under hans tunna kalla täcke.

Nästa morgon, sådär fyra timmar efter jag somnat, väcks jag av att mini kommer springande. ”Mikaela, Mikaela, vakna!”. Jag kliver ur sängen och drar mig långsamt, långsamt, bort mot köket där jag möts av fyra pigga och glada ansikten. Mamma, Pappa, Farmor och ”låtsasfarfar”. Dagen efter min studentdag var tydligen min farmors bröllopsdag! Innan jag vet ordet av korkas champagne upp och jag står ofrivilligt med ett glas i min hand och poserar framför en kamera. Hur gick det till? Ska jag börja dagen efter studenten med ett glas champagne? Ja, tydligen. Motvilligt sippade jag i mig champagnen och kände tydligt hur kroppen skrek ÖVERDOS, ÖVERDOS! Femton minuter senare log jag, ursäktade mig, och vacklade tillbaka mot lillebrors kalla killsäng igen. Jag minns att jag, precis innan jag somnade om, tänkte att första dagen på mitt nya liv nog var lite sisådär…

11 kommentarer:

  1. Tack för det mycket givande blogginlägget Mikaela.. Nu har du berikat min dag

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte varför vissa människor skriver bloggar trots att dom inte har något vettigt att framföra. de har inga åsikter utan skriver bara hur deras dag har varit! SKOJ? nej

    SvaraRadera
  3. Anonym 14:27

    Du är ju dum i huvudet!! Läs inte bloggen då om den stör dig så mycket!

    SvaraRadera
  4. Nej just det! det är ingen som tvingar dig att läsa nåt!

    Förresten tycker jag om denna bloggen jättemycket mikaela

    SvaraRadera
  5. Jag minns en viss Mr. Anonym från den kvällen, med studentmössa på sned uppknäppt skjorta och hårig mage. Underbart.

    SvaraRadera
  6. Haha ni får själva lista ut vilken Mr. Anonym jag syftar på :P Det blev en hel del anonyma här under tiden jag skrev :S haha

    SvaraRadera
  7. Vi är ju 4 personer pucko!

    SvaraRadera
  8. Tänk vad man missar när man sover för länge. Bloggbråk, det största under Glapps tid faktiskt. Känn dig stolt Mickis. =)

    SvaraRadera
  9. Vad har jag gjort för att inte förtjäna 9 kommentarer? jag lägger ner att bajsa blogginlägg, då gör jag denna lilla blogg en tjänst.

    SvaraRadera
  10. Tvärt om! Vi är ingenting utan dig! ;) Och du.. Jag skulle gissa att alla dessa inlägg är skrivna av en vän jag känner mycket väl :P kul skämt, kul skämt..

    SvaraRadera