fredag 4 november 2011

Malin

Jag älskar hösten. ÄLSKAR. Älskar mörkret, himlen som ständigt är täckt av moln och hur murgrönan färgar våra äldsta universitetsbyggnader i gult, rött och brunt. Det är under den här tiden på året som livet är som allra finast.

Ikväll är det födelsedagssittning på Blekingska med temat "finklätt med en twist". Nya svarta spetslinnet ska invigas och jag pysslar för fullt. Imorgon tänker jag se en hel säsong av någon serie och vägra gå upp ur sängen på precis hela dagen. Den perfekta helgen med andra ord.

Men först: Presentation av case. Stefan, 17, var inblandad i en bilolycka med dödlig utgång och kom till sjukhuset djupt medvetslös. CT-röntgen visar att "djupt inom frontalloberna och vid vänster temporallobsspets finns tämligen utbredda kontusionsblödningar". Bara för att nämna en av Stefans många skador. Hur kan vi förvänta oss att Stefan påverkas av de här skadorna, vilka områden i hjärnan hör ihop med vilka funktioner och vilka insatser ska vi sätta in så att Stefan fortsättningsvis får ett så bra liv som möjligt? Dags att stajla med krångliga ord alltså. Dorsoventrala occipticalloben och bilaterala parietalloben och så. Iihh. Jag älskar min utbildning.

Ps. Louise, jag vet att du hatar när jag är så här jobbigt positiv men du får helt enkelt stå ut. Det är bra nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar