tisdag 17 maj 2011

Louise

Är just hemkommen från ett litteraturseminarium. Ett seminarium där det diskuterades politisk kommunikation och hur den strategiska kommunikationen, där man anpassar sin kommunikation och sitt budskap till en specifik målgrupp, nu även har tagit ett steg in i politiken.

Malin brukar alltid säga att jag läser den onda sidan av psykologi, den sidan som finns till för att manipulera människor i en riktning så företag tjänar mer pengar. Att denna "manipulation" nu även stigit in och påverkar vår demokrati, tror jag, skulle göra henne otroligt förbannad och svära åt den yrkesgrupp som jag, förhopnningsvis, tillhör om drygt ett år.

Men är det verkligen så vitt eller svart, onda eller goda sidan, psykolog eller kommunikatör? Att dela upp väljare, oss människor, i olika grupper för att rikta in sin kommunikation på ett speciellt sätt till respektive grupp kan väl också vara något bra? Man vet att för att få studenters uppmärksamhet får man anpassa sitt budskap man har till dem på ett annat sätt än om man pratar med Kalle som arbetar på kontor.

Idag har vi så mycket information att tillgå att det blir övermäktigt, att då företag eller politiken väljer att strategiskt kommunicera med dig, behöver det verkligen vara något dåligt? Är det verkligen att vara på den onda sidan? Kan det inte bara vara så att det främjar vår demokrati och vår politik då budskapen partierna vill ge oss är anpassade för just den specifika gruppen man tillhör?

Jag hars tidigare, inte hållt med, men förstått Malins resonemang om att PR/strategisk kommunikation kan vara den onda sidan av psykologi. Psykologer hjälper genom att förstå hur vi tänker och PR-konsulter får oss att köpa något vi egentligen inte vill ha!? Men jobbar vi inte på samma sida av psykologin egentligen? Försöker vi egentligen bara inte få människor att förstå? När psykologen hjälper en patient förstå sig på sig själv och sitt beteende, försöker konsulten se till så rätt budskap riktas till rätt grupp så budskapet verkligen går fram och väljare, samhället, förstår politiken, som är under ständig förändring.

3 kommentarer:

  1. Ja Louise, helt rätt. Lite förbannad. Ni skapar behov som inte finns, där har vi ondheten. Och vinklingen som förekommer hos er men inte hos oss, att människor dras till ideologier då de förförs av sättet de framställs på, inte nödvändigtvis vad de egentligen innebär. Att jag är inne i extremvänstra Lunds pengar-är-fult-vi-vill-hjälpa-de-som-är-hjälplösa-bubbla kanske spelar in men ändå. Du + jag = fiender.

    SvaraRadera
  2. Visst, vi har olika betydelse för vår omvärld men att vi är onda. Nej! Det är vi själva som har skapat oss behovet av att ha ett behov. Det är vårt samhälle som har gått till ett konsumtionssamhälle, där vi konsumerar, i stort sätt allt.

    Och kommunikation och PR handlar ju inte om att sprida lögner. Ljuga får man aldrig göra. Det handlar om att framställa något så det attraherar den personen/gruppen budskapet är menat för. I allt medialt brus som vi utsätts för idag måste budskap anpassas. Därmed framställer man ingen ideologi (ideologier som mer och mer suddas ut och går mot vilken efterfrågan marknaden/samhället har på politikens inriktning) på ett annat sätt än vad de egentligen innebär. Man gestalltar bara ett budskap på bästa sätt för att skapa intresse från målgruppen. Du + Jag = VÄNNER!

    SvaraRadera