tisdag 10 februari 2009

Louise

Jag läste lite i min retorikbok igår och stötte på en underhållande fras: "Stilistisk inkompetens" Kul fras, skrattade då och skrattar nu. Just denna fras skall bli dagens fras, läs det, säg det, skratta, läs det igen och försök sätta in det i en mening. Jag vill så gärna använda frasen men vet inte riktigt hur man skall göra det på ett korrekt sätt, Hjälp!

Nej, nu kallar återigen mina böcker, en liten analys utav Malenkovs tal; Älskade kamrat Stalin står på "att göra"-listan.



"Kära medborgare, kamrater, vänner!
Kära utländska bröder! Vårt parti, det sovjetiska folket,
hela mänskligheten har lidit en utomordentligt svår,
oersättlig förlust. Vår lärare och ledare,
mänsklighetens största ande, Josef Vissarionovitj Stalin,
har slutat sitt ärorika levnadslopp."
-Malenkov, Älskade Stalin, Moskva 9 Mars 1953

10 kommentarer:

  1. stod det faktiskt "inkompitens" i boken? var det det som var humorn? eller är det faktum att du inte kan stava som är summan av kardemumman?

    SvaraRadera
  2. INKOMPETENS, ber om största möjliga ursäkt ers höghet!

    SvaraRadera
  3. då förstår jag inte det roliga.

    SvaraRadera
  4. Nää, vad tråkigt för dig... Du kanske hade behövt lite humor i ditt liv...

    SvaraRadera
  5. det finns inget roligt i det faktum att 20-åriga retorikstuderande inte kan skriva ut ord korrekt, när de dessutom stavas som de låter. det är lite inkompitensigt.

    SvaraRadera
  6. haha, okej...

    1, Bara för att man studerar retorik behöver man inte vara grym på stavning,retorik är konsten att övertyga med hjälp utav talet. Det är alltså fullt möjligt att vara en sucker på stavning och en duktig retoriker. Då man som retorikstuderande lär sig taletskonst, inte skriftens...

    2; Kasta inte sten i glashus lilla vän. Skall man klaga på någons skrift borde man korrekturläsa sin egen text både en och två gånger. Efter punkt eller frågetecken etc. skall det bara stor bokstav.

    Jag kan erkänna mina fel, jag är dålig på att stava, jag KAN stava men har svårt för vissa ord, just so you know!

    Kärlek!

    SvaraRadera
  7. Som student i retorik borde man veta att retorik är så mycket mer än "konsten att övertyga med hjälp utav talet", en definition som jag aldrig har hört under mina år som retorikkonsultstuderande. För en retorikinörd som jag är det ju såklart intressant att höra var du studerar samt vilken retorikbok du har läst.

    SvaraRadera
  8. "jag kan stava men har svårt för vissa ord."

    prolog i din kommande bok: "en dysslektickers bekännelse?"

    SvaraRadera
  9. Jag tycker "Anonym" (som inte ens vågar (?) skriva sitt namn kan sluta. Vad vill du egentligen?!

    Visa att du kan stava till Inkompetens?! Bra! Nu vet alla, ber du snallt kanske vi kan skriva ett litet inlägg om din förmåga att stava ordet.

    Vill du vara rolig? Hm, jag vet inte. Känns inte riktigt som du lyckas...

    Så, nu kan du ju vara gullig och lägga ner...

    SvaraRadera
  10. Louise. "Låt dem älta, dividera om vikten i det där.". - LW. Det var en bokstav och du är bättre än att ta åt dig av strunt. <3

    SvaraRadera