onsdag 21 januari 2009

Therese


Att gå hem efter jobbet i snålblås och regn, regn som tycks komma ifrån alla tänkbara håll i vår hamnstad är numera den mest avslappnade tiden jag har på veckorna. Jag vandrar längs älven, förbi grönsakstorget. Går förbi Rio Rio, tänker på alla lördagskvällar jag spenderade här sommaren 2008 och också på alla framtida lördagskvällar jag kommer att spendera där till sommaren. Jag vandrar på trappan nedanför feskekörkan, någon har slängt en näve räkor som jag får kliva över. Jag är helt ensam just här, det är mörkt ute, regnet smattrar mot paraplyet. Jag fortsätter att vandrar över Järntorget, över Linné och över Gamla Masthugget. Uppe på berget vid Masthugget kan man se hela Göteborg. Vill nog påstå att det är en av mina favoritplatser i Göteborg. Jag vandrar nedför kullen och är sedan hemma i Majorna.

Då jag är traditionens mästare inviger jag härmed denna promenad till min personliga tradition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar