fredag 28 november 2008

Mikaela

För ett tag sedan sa någon till mig att jag inte skulle gå runt och säga till folk att jag är svensk - du är ju inte det.

Jag förstod vad han menade. Ja, jag har brunt hår och, ja, min morfar är utländsk. Men någonstans ligger väl svenskhet ändå mer i värderingar och traditioner än i utseende?

Jag är "tredje generationens invandrare". Visste ni att det nästan bara är i sverige vi använder det utrrycket? Tredje generationens invandrare. Min morfar har bott i Sverige i mer än 50 år, och både min mamma och pappa är födda här. Varför kan inte jag få räknas som svensk när endast en person i hela min släkt är född utanför Sverige, sedan vallonerna kom till Sverige runt 1600-talet?

Jag är född och uppfostrad som vilken annan svensk som helst, men råkade ärva min morfars mörka pigment. Gör det mig mindre svensk är min blonda kompis, vars pappa kommer från Finland? Tydligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar