söndag 26 oktober 2008

Therese

Lördagen var solig, inte Kvällen, inte natten. Jag satte mig på tåget vid åtta, valde att lämna paraplyet hemma. Anlände allt för tidigt till centralstationen, fick vänta, något jag avskyr. Ett gäng killar letade sig in på tåget. Dom var hödljudda, hade rakade skallar och bar bombarjackor. Jag kände obehag. Höjde musiken i lurarna för att slippa dem, men de var duktiga på att överrösta varandra. Jag lutade mig tillbaka i det obekväma sätet och blundade, låtsades att jag var någon annanstans. De skröt om vem som hade starkast sprit i deras fantablandningar i petflaskorna. Detta påminde mig om varför jag flyttade ifrån Lerum. Slippa tåget.

Resten av kvällen var trevlig. Klockan ett på natten avvek jag ifrån lerumsfesten och sprang till tåget -i regnet. Jag var som en dyblöt disktrasa när jag kom fram till stationen. Alla i stan verkade ha tagit sitt förnuft till fånga och åkt hem. Jag gjorde desamma. Drack vin och tände ljus, mycket bättre än en smutsig och blöt fortsättning på utekvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar